Επιστημονική Επιθεώρηση Τεχνών του Θεάματος – Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου | Τμήμα Θεατρικών Σπουδών
Επιστημονική Επιθεώρηση Τεχνών του Θεάματος. Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου – Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, τεύχος 1. Ακαδημαϊκά έτη 2005 – 2008, Ναύπλιο 2009. ISSN: 1792-0906
H έκδοση του πρώτου τεύχους της «Επιστημονικής Επιθεώρησης Τεχνών του Θεάματος», αποτελεί την επετηρίδα του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και θα κυκλοφορεί σε τακτά χρονικά διαστήματα. Στόχος του περιοδικού να παρέχει βήμα έκφρασης στα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας του Τμήματος, σε έλληνες και ξένους μελετητές αλλά και πρακτικούς των παραστατικών τεχνών, με σκοπό την παραγωγή ενός γόνιμου και εποικοδομητικού διαλόγου στην υπηρεσία της προώθησης της επιστήμης και της τέχνης.
Στις σελίδες του τόμου διατυπώνονται επιστημονικές θέσεις και προσεγγίσεις της θεατρικής γραφής, τόσο ως γραπτού κειμένου όσο και ως σκηνικής κατασκευής, δια των οποίων σχολιάζονται αναλυτικά ορισμένα ιστορικά, κοινωνικά και καλλιτεχνικά κριτήρια, που διαμορφώνουν επίκαιρο αλλά και διαχρονικό περιβάλλον θεατρικής δράσεως και θεαματικών συμφραζομένων. Στο πλαίσιο αυτό, σύνθεση και κατάλυση συσπειρώνουν τις δυνάμεις τους με σκοπό την αναβάθμιση του συγκρουσιακού και την, εν συνεχεία, επαναφορά στην τάξη. Ούτως ή άλλως, η παράσταση συνεχίζεται πάντα στην Αρένα της πραγματικότητας, την οποία αναχαιτίζει ενίοτε και ακινητοποιεί η σκηνική υπέρβαση των ορίων άνευ όρων.
Οι προοπτικές και τα ενδεχόμενα είναι πάντα εδώ… Ωστόσο, η «Επιστημονική Επιθεώρηση Τεχνών του Θεάματος» αποτελεί απτό, καταγεγραμμένο γεγονός, μία σταθερά δηλαδή στον κόσμο του εφήμερου και του φευγαλέου, που επαγγέλλεται η πράξη του θεάτρου. Με άλλα λόγια, το ρέον υλικό της σκηνικής γραφής και οι διαδρομές της ιδέας προκαλούν απροκάλυπτα την θεωρητική σκέψη που ενδίδει στην γοητεία του ανεκδιήγητου. Ο θεωρητικός λόγος φαίνεται, πολλές φορές, στείρος και στεγνός. Είναι γιατί στην ουσία, προσπαθεί να κρύψει το συναίσθημα και την ομοιοπαθητική λειτουργία ανάμεσα στον ίδιο και σε εκείνα που τον καθιστούν «αυτόπτη» μάρτυρα.
Μαρίκα Θωμαδάκη
( Από τον πρόλογο του τόμου)
Περιεχόμενα
Επιστημονικές – Επιμορφωτικές Διαλέξεις 2005-2006
- Η λογική του παραλόγου: Περιμένοντας τον Σάμιουελ Μπέκετ – Βασίλης Μανουσάκης
- Οι νέες σκηνικές προτάσεις που διαμόρφωσαν το ισπανικό θέατρο τον 20ό αιώνα – Στυλιανός Ροδαρέλης
- Στο τραπέζι με τον Τσέχωφ: Η χρήση του φαγητού και του ποτού στη σκηνοθεσία έργων του Τσέχωφ – Αθηνά Στούρνα
- Παπαφλέσσας: Ένα ιστορικό δράμα του Σπ. Μελά – Βαρβάρα Γεωργοπούλου
- Η τέχνη του θεάτρου – τέχνη της αλήθειας: Χάρολντ Πίντερ – Εύη Παπαδοπούλου-Καμπίτση
Επιστημονικές – Επιμορφωτικές Διαλέξεις 2007-2008
- Ορεστειακά επεισόδια: Όταν το θέατρο γράφει ιστορία: Ιστορική – θεατρολογική προσέγγιση των γεγονότων που προκάλεσε η παράσταση της Ορέστειας του 1903 και η σύνδεσή της με το γλωσσικό ζήτημα – Άννα Μαυρολέων
- Σκηνικός χώρος και εικόνα: Η αξιοποίηση νέων τεχνολογιών στη σκηνή – Ασημίνα Δημητρουλοπούλου
- Μίμησις – ήθος – διάνοια: Οι εθνοκεντρικές παράμετροι της νεοελληνικής θεατρικής κριτικής – Γιώργος Σαμπατακάκης
- Σύγχρονες σκηνοθετικές προσεγγίσεις της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας – Έλενα Παπαλεξίου
- Bon pour I‘Orient II: Μια σκιαγράφηση της δράσης του γαλλικού μελοδραματικού θιάσου Lassalle-Charlet στην Αθήνα (1887-1888) – Αύρα Ξεπαπαδάκου
- Το Ναύπλιο στα χρόνια της «Ναπολεοντίας»: Κοινωνικά και πολιτιστικά συμφραζόμενα – Άννα Ταμπάκη
- «Ναπολεοντία» – Ανδρέας Στάικος
- Ο αργείος φιλόσοφος Αρποκρατίων και η γενικότερη φιλοσοφική κίνηση στο κλασικό και ρωμαϊκό Άργος – Γεώργιος Στείρης
- Παραστάσεις και αναπαραστάσεις από το κουκλοθέατρο στην Ελλάδα (1870-1950) – Μαρία Βελιώτη-Γεωργοπούλου
- Η συμβολή του θεατρικού παιχνιδιού στην ψυχοπνευματική ανάπτυξη του παιδιού – Αστέριος Τσιάρας
Σχολιάστε